Van Leeuwarden tot Sydney.
En van praktisch naar slim en stijlvol.

“Hoe kan ik deze hanglamp verplaatsen zonder alwéér gaten te moeten boren in het plafond?”, vraagt Paul Constandse zich hardop af, al starend naar de hanglamp boven zijn keukentafel. Dan heeft hij het… Vanaf dat moment zal zijn leven nooit meer hetzelfde zijn.

Het verhaal van de Lightswing

We nemen je mee naar 2006. Paul en zijn vrouw hebben net een splinternieuw huis gekocht in Leeuwarden. Als Paul een hanglamp in de woonkeuken heeft opgehangen, stelt zijn vrouw voor om de eettafel een kwartslag te draaien. Tja, de tafel komt zo inderdaad beter tot haar recht, maar de nieuwe lamp hangt er ineens verloren bij…

“Jongen, je hoeft als uitvinder maar één goed idee te hebben…”

Starend naar het plafond denkt Paul aan zijn opa, hij zei hem ooit: “Jongen, je hoeft als uitvinder maar één goed idee te hebben…” Paul beseft dat dit het moment is. Er moet een ophangsysteem komen die een interieur flexibel maakt.

Meteen gaat Paul zijn schuurtje in, om er pas uren later weer uit te komen met het eerste prototype; lomp, zwaar en nog mijlenver verwijderd van wat later een gewild interieur-item zou worden. Maar het begin is er! En het belangrijkste: zijn vrouw is enthousiast.

Paul monteert één van de eerste prototypes van de Lightswing.

In de maanden die volgen schaaft Paul aan zijn uitvinding. Ook komen er een website, Facebookpagina én: bestellingen! Paul beseft dat hij een investeerder nodig heeft, dus pitcht hij zijn uitvinding bij banken en een elektronicagigant. Hij krijgt prima voorstellen maar slaat ze af; het gevoel is niet goed.

En nu? Paul heeft even geen idee.

Tot het kerstdiner van 2014. Tijdens het hoofdgerecht stelt zijn schoonzus voor om in gesprek te gaan John, een bevriende investeerder. Niet lang na kerst is de samenwerking beklonken. Ook een marketeer sluit aan, net als een productontwikkelaar. Want de techniek moet nóg slimmer en het ontwerp nóg verfijnder, vinden ze.

Yes! De Lightswing valt ook bij ontwerpers en designers in de smaak

Vuurdoop voor de Lightswing wordt de VT Wonen & Design Beurs. Het blijkt een schot in de roos. Mensen zijn nieuwsgierig en dolenthousiast. Yes! De Lightswing valt ook bij ontwerpers en designers in de smaak. Een bezoeker tipt ze om naast de Single ook een model voor 2 hanglampen te ontwikkelen. Zo vindt de Twin het levenslicht.

Inmiddels maakt de Lightswing duizenden interieurs flexibeler en fraaier, van Leeuwarden tot Sydney. En nog elke dag wordt ze ‘ontdekt’ door interieurliefhebbers van over de hele wereld.

Een druk bezochte stand tijdens de VT-Wonen & Design Beurs

We nemen je mee naar 2006. Paul en zijn vrouw hebben een huis gekocht in een splinternieuwe wijk in Leeuwarden. Ze maken plannen om de strakke, witte muren en plafonds stijlvol aan te kleden. De mooie hanglamp die ze gekocht hebben zal hun woonkeuken de huiselijkheid geven waarnaar ze op zoek zijn.

Paul belooft zijn vrouw de lamp op te hangen. Met zijn elektrotechnische achtergrond moet dat een fluitje van een cent zijn. Hij gaat voortvarend te werk: gaten boren, draden aansluiten en de lamp monteren. Et voilà: hij doet het.

So far, so good.
Tot het moment dat zijn vrouw thuis komt.

“Jongen, je hoeft als uitvinder maar één goed idee te hebben…”

Paul’s Opa

Paul monteert één van de eerste prototypes van de Lightswing

Ze kijkt, kijkt nog eens, en besluit dan om de keukentafel een kwartslag te draaien. Paul moet haar gelijk geven: de tafel komt zo veel beter tot haar recht in de ruimte. Maar de nieuwe hanglamp daarentegen, die hangt er ineens verloren bij…

Paul gaat zitten, leunt achterover, staart naar het plafond en overdenkt de situatie. Opeens denkt hij aan zijn opa, een ondernemende man. Hij zei hem ooit: “Jongen, je hoeft als uitvinder maar één goed idee te hebben…” Paul beseft dat ‘het idee’ waarover zijn opa sprak, wel eens de oplossing voor deze situatie kan zijn. Een oplossing die nieuwe boorgaten, veel frustraties en discussies met je partner kan voorkomen. Maar bovenal een uitvinding die je interieur flexibel maakt. Hier moet iets voor bedacht worden…

Meteen gaat Paul zijn schuurtje in, om er voorlopig niet meer uit te komen. Uiteindelijk weet hij van een houten plank, elastiek, katrol, c-profiel en touwtjes een eerste prototype te fabriceren. Erg lomp en zwaar, en nog mijlenver verwijderd van wat later een gewild interieur-item zou worden. Maar het begin is er! En het belangrijkste: ook zijn vrouw is enthousiast.

In de maanden die volgen schaaft Paul aan het prototype voor de ‘Lichthengel’, zoals zijn uitvinding dan nog heet. In de tussentijd komt er een website en een Facebookpagina. En tot zijn grote verbazing: er komen bestellingen binnen! Werk aan de winkel dus. Snel laat hij van alle onderdelen 100 stuks maken. En bij elke bestelling duikt hij zijn schuurtje in. “Dan was het knutselen geblazen”, denkt Paul terug. “Gekkenwerk eigenlijk, maar wel erg leuk.”

Nog mijlenver verwijderd van wat later een gewild interieur-item zou worden

Het eerste officiële exemplaar van de Lightswing

Paul beseft dat hij een investeerder nodig heeft om zijn inventieve ophangsysteem van de grond te krijgen. Letterlijk en figuurlijk. Hij vraagt met succes octrooi aan en pitcht zijn uitvinding bij banken en Nederland’s grootste elektronicafabrikant. Ze doen allemaal een voorstel. Maar eigenwijs als hij is, wijst Paul ze stuk voor stuk af. “Ik moest te veel afstand doen van mijn uitvinding.”

En nu? Paul heeft even geen idee. Tot de kerst van 2014.

Tijdens het kerstdiner met de familie vertelt Paul over zijn plannen en de impasse waarin die verkeren. Zijn spaargeld is op, maar zijn motivatie nog lang niet. Maar ja, zonder geld geen productie van zijn uitvinding.

Dan komt er hulp uit onverwachte hoek.

Tijdens het hoofdgerecht stelt zijn schoonzus voor om in gesprek te gaan John, een bevriende investeerder. Ze brengt John direct na kerst op de hoogte van Paul’s uitvinding. Die is enthousiast en besluit Paul te bellen. Kort daarna spreken ze af aan – jawel – de keukentafel van Paul, toen nog altijd de productieruimte.

Al snel is de samenwerking beklonken. Ook een door de wol geverfde productontwikkelaar sluit aan. Want de techniek moet nóg slimmer en het ontwerp nóg verfijnder, vinden ze. Een marketeer moet ervoor zorgen dat de hele wereld bekend raakt met het ingenieuze ophangsysteem, dat vanwege de internationale ambities uiteindelijk Lightswing gaat heten.

Yes! De Lightswing valt ook bij ontwerpers en designers in de smaak

Een druk bezochte stand tijdens de VT Wonen & Design Beurs

Eerste wapenfeit is de VT Wonen & Design Beurs, dat blijkt een schot in de roos. De 12 meter lange en 6 meter hoge stand met Lightswings trekt volop de aandacht. Mensen zijn nieuwsgierig en dolenthousiast. Yes! De Lightswing valt ook bij ontwerpers en designers in de smaak. De feedback die ze krijgen inspireert tot het perfectioneren van de Lightswing. Zo wordt er een stelvoetje ontworpen waarmee de Lightswing altijd recht aan het plafond kan hangen én de Twin vindt het levenslicht.

Vanaf dan kent de Lightswing twee modellen: de Single voor 1 hanglamp en de Twin voor 2 hanglampen.

Inmiddels maakt de Lightswing duizenden interieurs flexibeler en fraaier. Van Nederland tot Brazilië en van IJsland tot Australië. En nog elke dag wordt ze ‘ontdekt’ door interieurliefhebbers van over de hele wereld. “Als de Lightswing een mens was? Dan zou het een slimme, betrouwbare en stijlvolle vrouw zijn”, aldus Paul, zittend aan zijn keukentafel, de plek waar het allemaal begon. “Trots? Nee, zo zit ik niet in elkaar. Maar blij ben ik wel met haar.”

Nog elke dag wordt de Lightswing ontdekt door interieurliefhebbers van over de hele wereld.